Wij – onderluitenant KBO Andreas Wouters en adjudant KBO Nathan Prakopetz - besloten in november 2021 om samen deel te nemen aan de European Defence Challenge. Deze wedstrijd stond in het teken van ‘Remote everything? To what extent can unmanned assets interact with humans in the field for defence operations?’.
Ondanks dat de KMS een kleine gemeenschap is, waren we bij aanvang van de wedstrijd onbekenden voor elkaar. De fundering van onze samenwerking is gemeenschappelijke interesse in luchtdoelartillerie. Gaandeweg raakten we gepassioneerd door de gevaren van hypersonische missiles. In de eerste fase van de wedstrijd moesten we een kort essay schrijven. In de tweede fase werden de 25 beste teams geselecteerd om een paper van tien bladzijden te schrijven over hun respectievelijke onderwerp. In totaal waren er 130 inzendingen van 16 Europese landen. In de laatste fase hebben drie teams een korte presentatie gegeven over hun respectievelijke onderwerpen. Hierna hebben wij van de organisatoren de eer gekregen van de eerste plaats, waar we enorm trots op zijn.
Hypersonische missiles zijn geleide projectielen die omwille van twee karakteristieken zeer verontrustend zijn. Enerzijds vanwege van hun hypersonische snelheid - hoger dan Mach 5. Anderzijds door hun onvoorspelbare baan in de atmosfeer. Deze twee kenmerken samen maken het voor bestaande luchtafweersystemen onmogelijk om dit type missile te stoppen. Bij de start van dit onderzoek was deze hypersonische technologie enigszins futuristisch. De European Defence Agency classificeerde de technologie in 2021 als een Emerging Disruptive Technology. Op 18 maart ‘22 gebruikte Rusland een hypersone missile in het kader van hun oorlog in Oekraïne. Deze primeur onderlijnt de nood aan een modern luchtafweersysteem om het Europese luchtruim te beschermen tegen moderne, complexe luchtdreigingen.
Om moderne luchtverdedigingssystemen op het hypersonische niveau te brengen, moeten hardware- en software-upgrades worden doorgevoerd. Toenemende autonomie speelt een cruciale rol om de tijd tussen detectie van een vijandelijke hypersonische missiles en het afvuren van een onderscheppende missile te minimaliseren. We mogen echter niet vergeten dat technologische vooruitgangen in een multidimensionale context plaatsnemen. Bij de realisatie van nieuwe technologie moeten onder andere juridische, ethische, sociologische en economische aspecten beschouwd worden.
Voor een multidimensionaal probleem is een multidisciplinair team de oplossing. We volgen beiden een totaal verschillend academisch traject. Nathan is een leerling-Polytechniek van de 174e promotie Polytechniek. Met zijn academische kennis van de exacte wetenschappen ontfermde hij zich over de technische kant van het onderzoek. Andreas is een leerling van de 158ste promotie Sociale en Militaire Wetenschappen. In zijn academische loopbaan heeft hij een breed spectrum van humane wetenschappen bestudeerd. Dit liet hem toe om de impact van toenemende autonomie in luchtafweersystemen te analyseren op onze samenleving. We vulden elkaar dus perfect aan. Door de kennis van beide faculteiten samen te brengen, hebben we onszelf overtroffen. Dit was het ‘geheime’ ingrediënt voor onze overwinning.
Onze samenwerking was niet evident. Andreas verbleef gedurende het tweede semester aan de United States Military Academy West Point. Hierdoor moesten we steeds rekening houden met het zes uur tijdsverschil bij het inplannen van een videogesprek. Nathan was onze woordvoerder op het thuisfront, hij stond in contact met de KMS-professoren. Tijdens onze wekelijkse videogesprekken kwam er dan ook telkens een korte debriefing van zowel onze individuele vooruitgang als de input van onze professoren. Door het proces heen werden we gesteund door zowel ons academisch als militair kader. We willen hierbij kolonel Johan Gallant uitdrukkelijk vermelden, professor in het departement wapensystemen en ballistiek.
Volgend jaar wordt er opnieuw een European Defence Challenge georganiseerd. We hopen dat ons succesverhaal andere studenten kan motiveren om zich in te schrijven en zelf te ervaren dat een interfacultair project verrijkend is in alle opzichten.
Eager to serve, willing to learn!
Andreas en Nathan
Reacties
Proficiat aan het team! Hopelijk krijgt jullie voorbeeld volgend jaar navolging. Is de paper ook ergens beschikbaar?
Als antwoord op Proficiat aan het team Hopelijk krijgt jullie voorbeeld volgend door Jeroen Verhaeghe
Hallo Jeroen, ik vraag het even voor je na.
Dikke proficiat mannen. Jullie zetten de KMS op de kaart.
Proficiat! Kracht is niet hoe sterk men is , maar de mate waarin men zich kan aanpassen. Mooie samenwerking !
Dag Andreas en Nathan,
Wat een geweldige prestatie! Mijn respect voor jullie inzet, teamspirit en wilskracht is oeverloos.
Van harte gefeliciteerd,
Philip Van Impe
Erebrigadegeneraal
Verbonden aan de leerstoel Leiderschap van de KMS
Proficiat voor de beide studenten.
Prachtige samenwerking naar onze defensie van morgen.
Niets bestaat niet, als niets niet iets heeft geraakt.
Proficiat mannen ! Benieuwd jullie paper te lezen. Waar kan ik het vinden ?
Als antwoord op Proficiat mannen Benieuwd jullie paper te lezen Waar kan ik h door Paul Desair
Generaal, ik stuurde u een mailtje.
Félicitations à ces messieurs qui mettent leur intelligence , leur énergie, leur jeunesse pour travailler à sauver leur pays et la société en général, dans cet avenir si dur et incertain. Tous nos remerciements aussi .nous avons le bonheur que notre petite-fille ait intégré l' école royale militaire de Bruxelles, nous sommes fiers de ces jeunes et de leurs encadrants
Proficiat voor het innoverend vooruit denken. De KMS kan trots zijn op jullie en op jullie professoren en begeleiders.
Reactie toevoegen