WA811: Bewapening en munitie
DS812: Economische politiek
DR813: Operationeel militair recht
DS814: Inleiding tot management
CS816: Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt
CS817: Internationale veiligheid
CL826: Militaire didactiek
EP021: Piston engines
SC021: Geodesy and navigation
CL818: English
CL819: German
WA811: Bewapening en munitie
Titularis:
Majoor IMM Dr. Ir Frederik COGHE (3 ECTS)
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 27 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (WA811 - Bewapening en munitie)
De cursus biedt een functionele beschrijving aan van de wapensystemen type 'vuurmonden' die gaan van individuele wapens (pistool, aanvalsgeweer) tot zwaar geschut via de medium kalibers. Elk besproken onderwerp vertoont drie verschillende luiken:
- Op de uitdrukking van een behoefte of een concreet probleem volgt
- De beschrijving (ondersteund door concrete voorbeelden en illustraties) van de oplossingen of verwezenlijkingen die op hun beurt gevolgd worden door
- Een functionele verklaring die een generieke benadering van de verschillende onderwerpen toelaat. Vaak steunt deze toelichting op de fundamenten onderwezen in WA721.
De onderwerpen zijn talrijk en gevarieerd, de belangrijkste zijn: de propulsieve lading, het projectiel (met inbegrip van zijn geleidingsband en buis), de eigenaardigheden van de medium kalibers, de loop (mechanische en thermische weerstand) en tot slot de elastische verbinding en het evenwichtstoestel.
De belangrijkste werkingsprincipes van automatische (klein kaliber) wapens worden beschreven en geïllustreerd.
Eindcompetenties (WA811 - Bewapening en munitie)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: uitwerken van een onderzoeksvraag met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (WA811 - Bewapening en munitie)
Het kunnen analyseren van de werking van een wapensysteem en hieruit schattingen van de performanties kunnen afleiden.
Vereiste voorkennis (WA811 - Bewapening en munitie)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 2) WA721 Grondbeginselen van de ballistiek
De cursus WA811 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 3 SSMW (Sem 2) WS822 Survivability van wapensystemen
Cursusmateriaal (WA811 - Bewapening en munitie)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Slides worden tijdens de lessen geprojecteerd en zijn in pdf formaat beschikbaar. Op termijn zal er een geschreven tekst beschikbaar zijn.
Referenties (WA811 - Bewapening en munitie)
Werkvormen (WA811 - Bewapening en munitie)
- Doceren
- Demonstreren
Active hoorcolleges met systematische vraag en antwoord momenten
DS812: Economische politiek
Titularis:
Professor Dr. Cind DU BOIS (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Pieter BALCAEN
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 20 Hr; praktisch werk: 8 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (DS812 - Economische politiek)
- Het monetaire systeem
- Betekenis en rol van geld
- Creatie van geld/rol van Centrale Bank
- Geldgroei en inflatie
- Korte termijn fluctuaties
- Conjunctuurcycli
- IS/LM analyse
- Rol van monetaire en budgettaire politiek
- Overheidsschuld en economische crisissen
- Internationale economie
- Internationale handel (theoretische modellen en beperkingen)
- Wisselkoersen
- Munteenheden (vb. Eurozone)
Eindcompetenties (DS812 - Economische politiek)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (DS812 - Economische politiek)
Na het volgen van de cursus, wordt er verwacht dat de leerling:
- De rol van geld in de markt kan uitleggen
- Kan toelichten hoe geld wordt gecreëerd en wat het gevaar van inflatie is
- De rol van de Centrale Bank kan uitleggen
- Het evenwicht op de goederenmarkt en de geldmarkt formeel kan afleiden via het IS/LM model
- Het effect van monetaire en budgettaire politiek kan illustreren aan de hand van het IS/LM model
- Een normatieve uitspraak over budgettaire en/of monetaire politiek kritisch kan bekijken en kan kaderen in de verschillende economische scholen
- De impact van verschillende economische crisissen kan uitleggen (vb. financiële crisis 2008, Corona-crisis 2020, …)
- De verschillende theoretische modellen van internationale handel kan toelichten
- Het welvaartseffect van handelsbelemmeringen kan uitleggen
- De markt voor valuta kan toelichten en het onderscheid kent tussen nominale en reële wisselkoersen
Vereiste voorkennis (DS812 - Economische politiek)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 2) DS723 Algemene economie
De cursus DS812 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) DS902 Defence economics
Cursusmateriaal (DS812 - Economische politiek)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
Mankiw,N.G. & Taylor,M.P. (2017), Economics, UK: Cengage Learning, ISBN 9781473725331
Handouts van slides (beschikbaar via BelAdl)
Oefeningen (Beschikbaar via BelAdl)
Referenties (DS812 - Economische politiek)
Werkvormen (DS812 - Economische politiek)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Gesloten opdracht
DR813: Operationeel militair recht
Titularis:
Kolonel v/h Vlw SBH Lic. iur., Lic. Pol. Sc. Christian DE COCK (5 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Lic. iur. Bart VAN DE VELDE
ECTS: 5
Contacturen:
Les: 45 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 17.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 33.0
Examenvorm: mondeling
Inhoud (DR813 - Operationeel militair recht)
De cursus heeft tot doel de studenten de bronnen en de beginselen van het internationaal publiekrecht, het internationaal humanitair recht en het internationaal strafrecht bij te brengen en hen vertrouwd te maken met de organisatie, de werking en de regels van de internationale gemeenschap en de internationale instellingen, waarbij bijzondere aandacht geschonken wordt aan aspecten die verband houden met militaire operaties.
In het eerste deel worden o.m. de actoren en de bronnen van het internationaal recht behandeld: de Staten, de internationale organisaties, de internationale samenwerkingsverbanden, de verdragen, de beslissingen van de internationale organisaties enz. Het gebruik van geweld in de internationale relaties krijgt hier een prominente plaats. Het tweede deel van de cursus bestudeert de voorschriften van het internationaal humanitair recht. Na de basisprincipes van het internationaal humanitair recht wordt bijzondere aandacht besteed aan de behandeling van de krijgsgevangenen en andere beschermde personen, het geoorloofd voeren van land-, zee- en luchtoperaties (t.t.z. de gebruikte wapens, middelen en methoden), interventies in het kader van niet-internationaal gewapende conflicten, enz. Ook de interactie tussen het internationaal humanitair recht en de mensenrechten wordt besproken.
In het derde deel wordt dieper aangegaan op theoretische en praktische aspecten van het internationaal strafrecht. Hierin worden het statuut en de werking van verschillende internationale strafrechtscolleges besproken, alsook hun rechtspraak. Deze onderdelen worden uitgediept vanuit enkele invalshoeken die belangrijk zijn vanuit militair oogpunt, zoals bv. de individuele strafrechtelijke aansprakelijkheid, de commandoverantwoordelijkheid, de inzet van kindsoldaten of targeting.
Eindcompetenties (DR813 - Operationeel militair recht)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
Leerdoelstellingen (DR813 - Operationeel militair recht)Na beëindiging van de cursus zijn de studenten in staat:
- De bronnen en beginselen van het internationaal recht en hun verhouding ten opzichte van het interne rechtsniveau weer te geven en te begrijpen
- De actoren en de belangrijkste instellingen van de internationale gemeenschap, hun werking en hun rol te beschrijven en hun belang voor de militaire operaties te duiden
- Teksten van internationaal recht (documenten van internationale organisaties, uitspraken van internationale rechtscolleges enz.) te analyseren en hun belang voor de militaire operaties te duiden
- Het Recht der gewapende conflicten toe te passen op een strategische situatie
- De juridische aspecten van een problematiek in internationaal humanitair recht te analyseren en op autonome manier de conclusies hieruit te trekken
- Militaire operaties te beoordelen met inachtneming van het internationaal humanitair recht, zowel met betrekking tot hun eigen handelingen als die van de troepen die de operatie uitvoeren
- Hun tactische keuze te rechtvaardigden met behulp van de onderwezen ethische en juridische normen
- Het ontstaan en de evolutie van het internationaal strafrecht en de internationale strafrechtscolleges te beschrijven en er hun belang van te onderkennen
- De werking en de procedure van deze tribunalen te beschrijven en uit te leggen
- De misdrijven die door deze tribunalen worden gevonnist, te analyseren en de erop toepasselijke rechtspraak te kennen
- De beginselen van het internationaal strafrecht toe te passen op fictieve of reële casussen
Vereiste voorkennis (DR813 - Operationeel militair recht)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 2 SSMW (Sem 1) DR614 Rechtsprincipes
De cursus DR813 wordt bij geen enkele andere cursus vermeld als vereiste voorkennis
Cursusmateriaal (DR813 - Operationeel militair recht)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
Een handboek “Operationeel militair recht” van Defensie.
Slides gebruikt tijdens de lessen. De studenten beschikken over de hand-outs.
Een Compendium: geheel van teksten (verdragen en statuten van de internationale organisaties en tribunalen, rechtspraak) die noodzakelijk zijn voor de cursus.
De studenten worden aangemoedigd om de rechtsbronnen te raadplegen die beschikbaar zijn in de bibliotheek van Defensie en in het documentatiecentrum van het Studiecentrum voor Militair Recht en Oorlogsrecht evenals in de verschillende relevante bronnen op het Internet.
Referenties (DR813 - Operationeel militair recht)
Facultatieve literatuur:
- Handboek "How Does Law protect in War" (Part I/II)
- BOUCHET-SAULNIER, Françoise, The practical guide to humanitarian Law, Rowman & Littlefield, Lanham, 2007
- DAVID, Eric, Principes de Droit des Conflits Armés, Bruylant, Brussel, 2008
- DINSTEIN, Yoram, The conduct of hostilities under the law of armed conflicts, Cambridge University Press, Cambridge, 2004
- UK Ministry of Defense, The Manual on the law of armed conflicts, Oxford University Press, Oxford, 2007
- International Committee of the Red Cross, International Review of the Red Cross, op www.icrc.org
Werkvormen (DR813 - Operationeel militair recht)
- Doceren
- Open opdracht
Hoorcolleges en werkcolleges, waarin het internationaal recht, de internationale organisaties, de internationale strafrechtscolleges, de rechtspraak enz. worden besproken en bestudeerd
Zelfstandig werk: opzoeken van bronnen en rechtspraak voor het analyseren van situaties m.b.t. onderdelen van de cursus, waarvan de weerslag eventueel mondeling of schriftelijk wordt gegeven
DS814: Inleiding tot management
Titularis:
Professor Dr. Ir Jan LEYSEN (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein Joaquim SOARES
ECTS: 3
Contacturen:
Les: 26 Hr; praktisch werk: 6 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (DS814 - Inleiding tot management)
In deze cursus worden een aantal belangrijke aspecten van de werking van organisaties behandeld. In vervolgcursussen gedoceerd door het Departement worden verschillende van de in deze inleidende cursus besproken managementdimensies verder uitgewerkt (Personeelsbeheer, Kwaliteitszorg, Besluitvorming, Leadership, enz.).
Inhoudstafel:
- Het managementproces – de managementpiramide – management vs leiderschap
- De rollen van de manager en de vaardigheden – management development
- De managementomgeving
- De evolutie binnen het managementdenken
- Het planningsproces – strategische planning – de outsourcingsproblematiek
- Het organisatieproces – de belangrijkste organisationele structuren
- Job- en organisatie-ontwerp
- Het controleproces
Begrippen en principes worden eerst in hun algemeenheid geïntroduceerd en vervolgens geïllustreerd aan de hand van, en toegepast op militaire organisaties.
Doorheen de cursus worden tevens bij elk aangesneden onderwerp praktische raadgevingen gegeven over hoe de theoretische principes aan een militaire omgeving moeten aangepast worden. Veel aandacht wordt hierbij besteed aan interpersoonlijke processen zodat een sterk verband bestaat tussen deze cursus en de cursussen Leadership.
Eindcompetenties (DS814 - Inleiding tot management)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (DS814 - Inleiding tot management)
Op het einde van de cursus:
- Begrijpen de leerlingen de belangrijkste termen, stromingen, theorieën en modellen uit het managementdenken
- Kunnen de leerlingen deze conceptuele kennis illustreren aan de hand van voorbeelden in een militaire en niet-militaire context
- Kunnen de leerlingen elementen identificeren betreffende de toepasbaarheid binnen defensie van managementprincipes beschreven in de algemene managementliteratuur
Vereiste voorkennis (DS814 - Inleiding tot management)
De student moet beschikken over een passieve kennis van het Engels
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) CL617 Engels
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL628 Engels
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL729 Engels
De cursus DS814 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 2) DS905 Management of the public sector and defense
Cursusmateriaal (DS814 - Inleiding tot management)
- Een syllabus met cursuscode DS814: Principes van management, J. LEYSEN, 2017
- De cursus wordt aangevuld met een selectie uit de gebruikte slide
- 'Het Blauwe Boekje' of 'formularium management': Elke leerling zal zich een blauw schriftje (formaat A6) aanschaffen dat de rol zal spelen van zijn 'Management Aide Mémoire'. In de loop van de cursus zal de leerling hierin 'nuttige tips & tricks', interessante bedenkingen, 'do’s en don’ts' noteren. Het doel is dat hij deze 'Aide-mémoire' later zal blijven aanvullen en het zo een inspiratiebron kan zijn om zijn functioneren als 'manager en leider' af en toe bij te sturen of te inspireren.
- 'Your Three Take-aways': Elke leerling zal drie persoonlijke 'Take-aways' uit de cursus identificeren en beschrijven (EEN pagina; het te gebruiken formulier bevindt zich op BELADL). Hij zal tevens DRIE bladzijden fotograferen uit zijn 'Blauwe boekje'. Deze foto’s/scans moeten acteraan geintegreerd worden in het document met de Three Take-aways.
Referenties (DS814 - Inleiding tot management)
Werkvormen (DS814 - Inleiding tot management)
- Interactieve hoorcollege
- Schriftelijk werk (dagelijks werk): lezen en becommentariëren van een wetenschappelijk artikel
- Multiple choice (schriftelijk examen)
- Na het beëindigen van de cursus zal de leerling zijn “Three Take-aways” EN de foto’s van drie pagina’s uit zijn “Formularium Management” aan Prof Leysen mailen (jan.leysen@mil.be). De ontvangst hiervan door de Prof is een voorwaarde om aan het examen te kunnen deelnemen (zijn ACK geldt als bevestiging van ontvangst). Indien deze elementen niet worden overgemaakt VOOR het Ex, dan zal de score hiervoor 00/20 bedragen.
CS816: Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt
Titularis:
Luitenant-kolonel SBH Dr. Lic. Kris QUANTEN (5 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Lic. Dave WARNIER
ECTS: 5
Contacturen:
Les: 30 Hr; praktisch werk: 15 Hr; bezoek: 8 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 2
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 1
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: test schriftelijk 50% + praktisch werk (schriftelijk 25% - mondeling 25%)
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 17.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 33.0
Examenvorm: mondeling
Nuttige informatie over het examen: 20´ voorbereidingstijd gevolgd door 20´ examen
Inhoud (CS816 - Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt)
De cursus ´Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt´ bouwt voort op de cursus ‘Inleiding tot de militaire geschiedenis’ (Ba1). Hij neemt een aantal cruciale militaire campagnes onder de loep die de loop van de hedendaagse geschiedenis hebben gewijzigd. Een militaire campagne wordt in zijn context geplaatst en de planning, voorbereiding, uitvoering en gevolgen worden op een systematische manier besproken. Wie kwam er vernieuwend uit de hoek? Hoe werden de principes en regels van de krijgskunst toegepast? Welke lessen kunnen we hieruit trekken voor vandaag? De studenten worden actief betrokken bij de voorbereidingen en debatteren mee over de keuzes die de militaire chefs toen maakten. Ze worden hiervoor intensief begeleid en ondersteund door de leerstoel Krijgsgeschiedenis. De kritische geest wordt aangescherpt. Thema’s zoals conventionele oorlogvoering (campagne van mei 1940, de landing in Normandie, de slag om de Ardennen…) alsook COIN zullen besproken worden (Algerije, Vietnam, Afghanistan …). Indien praktisch haalbaar wordt de analyse van een campagne afgesloten met een slagveldbezoek waar de theoretische onderzoeksresultaten aan het terrein worden getoetst. Het zijn de studenten die de battlefield tour voorbereiden, hierbij begeleid door de leerstoel Krijgsgeschiedenis.
Eindcompetenties (CS816 - Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
Leerdoelstellingen (CS816 - Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt)
De student moet kritisch kunnen reflecteren over militaire geschiedenis en deze kunnen situeren in de politieke, internationale, economische, sociale en culturele context. Hij moet logisch kunnen redeneren, zowel ‘waarom´ als ‘wat als´ redeneringen over de algemene evoluties binnen de krijgsgeschiedenis alsook over het verloop van specifieke campagnes en veldslagen. Hij kan ook adequate vragen stellen en heeft een kritisch constructieve houding bij het analyseren van het verloop van veldslagen en de krijgsgeschiedenis. De student kan een kritische houding aannemen ten aanzien van een krijgshistorisch wetenschappelijk betoog. Hij kan schriftelijk communiceren over de resultaten van het leren en denken over krijgsgeschiedenis met anderen. De student kan tevens mondeling communiceren over de resultaten van het leren en denken over de geopolitiek en krijgsgeschiedenis met collega´s en anderen. Hij is in staat zijn meningen en ideeën uit te wisselen door gebruik te maken van duidelijke taal. De student begrijpt de relevante ontwikkelingen in de geschiedenis van de krijgsgeschiedenis vanaf 1940. Hij is nieuwsgierig en heeft een houding van levenslang leren. Hij heeft een systematische aanpak, gekenmerkt door het gebruik van theorieën, modellen en samenhangende interpretaties bij het behandelen van individuele veldslagen en militaire campagnes. Hij begrijpt de grondslagen van de krijgsgeschiedenis. Hij begrijpt de structuur van de krijgsgeschiedenis en de samenhang tussen de verschillende hoofdstukken.
Vereiste voorkennis (CS816 - Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL618 Academische presentatievaardigheden
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL629 Schriftelijke presentatievaardigheden
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CS626 Inleiding tot militaire geschiedenis
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CS714 Geschiedenis van de Belgische buitenlandse politiek en de Belgische defensiepolitiek
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CS817 Internationale veiligheid
De cursus CS816 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ma SSMW (Verplichte cursussen) (Sem 1) CS021 Geschiedenis van maritieme oorlogsvoering
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS961 International conflicts in historical perspective
Cursusmateriaal (CS816 - Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Cursusnota's (elektronisch of gedrukt)
De studenten krijgen overzichtelijke hand-outs en een uitgeschreven syllabus
De cursus wordt aangevuld met overzichtskaarten
In voorbereiding van het slagveldbezoek krijgen de studenten een bibliografische lijst van te consulteren werken
Referenties (CS816 - Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt)
Werkvormen (CS816 - Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt)
- Doceren
- Open opdracht
Hoorcolleges (ex-cathedra)
De studenten bereiden een paper voor over een welbepaald aspect van een veldslag
De studenten organiseren een slagveldbezoek en staan in voor de historische uitleg over het verloop en het belang ervan
CS817: Internationale veiligheid
Titularis:
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. Nathalie MARCUS (5 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant v/h Vlw Lic. MA Michaël ALEXANDRE
ECTS: 5
Contacturen:
Les: 45 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: 100%
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 17.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 33.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (CS817 - Internationale veiligheid)
Wat is veiligheid vandaag? De wereld is in constante verandering. Als reactie op deze veiligheidsverandering en op basis van een nieuwe beoordeling van de dreigingen en uitdagingen moet voor een nieuwe benadering van de veiligheid worden gekozen. Actueel kan geen enkele staat alleen alle veiligheidsaspecten alleen beheren. Een globale en coöperatieve aanpak is het sleutelconcept waarin human security een cruciale rol speelt.
Deze cursus biedt daarom een diepgaande analyse van de veiligheid en de wereldwijde veiligheidsomgeving. De concepten veiligheid, strategie, de theorie van de internationale relaties, de theorie en de rol van grote internationale organisaties komen aan bod naast de belangrijkste actoren en de gevolgen van gewapende conflicten, de moderne oorlogen en andere nieuwe dreigingen in de hedendaagse veiligheidsomgeving.
Eindcompetenties (CS817 - Internationale veiligheid)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: verzamelen van informatie met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: uitwerken van een onderzoeksvraag met een kritische en op feiten gebaseerde aanpak
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
- Autonoom handelen: verzamelen en interpreteren van relevante informatie uit verschillende disciplines om een goed oordeel te vormen, een complex probleem op te lossen en/of te beslissen
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Leerdoelstellingen (CS817 - Internationale veiligheid)
Het doel van deze inleidende cursus is het om de basiselementen van veiligheid, strategie en internationale betrekkingen te onderzoeken en hun onderlinge relaties te analyseren. De cursus zal inzicht geven in de complexe en veranderende veiligheidsomgeving. Hiermee wordt de basis gelegd voor de andere cursussen van de leerstoel World Politics, inclusief de voortgezette vorming, door een kader te bieden voor strategische analyse in een internationale en nationale omgeving.
De cursus CS817 wil uw analytische vaardigheden ontwikkelen. Door deze basiscursus in de wereldpolitiek identificeert U de verschillende concepten op het gebied van internationale betrekkingen en mondiale veiligheid. U zult ook in staat zijn om de bedreigingen en de uitdagingen te identificeren die een staat bedreigen en hoe de dreigingen te kunnen structureren, met name door samenwerking met andere actoren op het internationale toneel. Ten slotte kunt u een internationale crisis of conflict analyseren door de oorzaken van een conflict te deconstrueren en door de belangrijkste oorzaken te identificeren en te onderscheiden van de secundaire oorzaken. De klemtoon zal liggen op het Belgische veiligheidsbeleid.
Op het einde van de curus zijn de studenten in staat om:
- Op het vlak van kennis
- Het belang van internationale veiligheid en internationale relaties te herkennen en te kunnen uitleggen
- De fundamentele aard van gewapende conflicten en oorlog te herkennen, illustreren en in kaart brengen
- Sleutelconcepten in internationale veiligheidscontexten en hun correlaties te analyseren door relevante en geldige informatie toe te passen uit de analytische kaders die ze integreren
- Een internationaal veiligheidsprobleem of -conflict analyseren door de sleutelconcepten te selecteren en deze te structureren met behulp van de analytische kaders die relevant zijn voor hun beoordeling
- De interactie tussen de hoofdactoren i.g.v. een veiligheidsprobleem, een conflict of een crisisbestrijdingsoperatie te onderzoeken en te verklaren
- De mogelijke rol van de Belgische krijgsmacht in deze omgeving inschatten door de verschillende opties uit te leggen en te beoordelen aan de hand van de elementen beschreven in de voorgaande punten
- Op het vlak van competenties
- De concepten in basisteksten over oorlog, veiligheidskwesties en crisis management operaties onderzoeken, identificeren en categoriseren, synthetiseren en gebruiken
- Onafhankelijk en grondig onderzoek voeren gebaseerd op meerdere bronnen
- Structureren en opstellen van een beleidsnota
- Een correcte stijl en een correct referentiesysteem gebruiken
- Formuleren en beargumenteren van aanbevelingen
- Vermogen om in het openbaar te spreken door de juiste taalvaardigheden toe te passen op de presentatie van een kort persoonlijk onderzoeksdocument of op de leiding van een seminarie / syndicate
- Werken in kleine groepen, zich aanpassen aan de groepsdynamiek terwijl ze informatie blijven verzamelen met een kritische benadering en een groepsbeoordeling formuleren op basis van kritisch denken en een wetenschappelijke groepsbenadering
Vereiste voorkennis (CS817 - Internationale veiligheid)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) RS619 Kritisch denken
- Ba 1 SSMW (Sem 2) RS620 Onderzoeksmethodes
De cursus CS817 staat genoteerd als vereiste voorkennis bij de volgende cursussen:
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CS816 Militaire campagnes vanuit historisch oogpunt
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CS823 Politieke geografie
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS961 International conflicts in historical perspective
- Ma SSMW (Module E3) (Sem 1) CS963 Contemporary security issues
Cursusmateriaal (CS817 - Internationale veiligheid)
- Slides (elektronisch of gedrukt)
- Artikels
Handboek aan te schaffen voor de 2de sessie
Jackson, J., Robert (2013), "Global Politics in the 21st Century", Cambridge University Press
Andere informatie bronnen zullen door de cursusverantwoordelijke ter beschikking gesteld worden (vie Bel ADL)
Referenties (CS817 - Internationale veiligheid)
Werkvormen (CS817 - Internationale veiligheid)
- Doceren
- Onderwijsleergesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
Ex cathedra les
Interactieve les
Seminarie
Paper
CL826: Militaire didactiek
Titularis:
Majoor Dr. Psy Salvatore LO BUE (3 ECTS)
Repetitoren:
Kapitein-commandant Elisabeth CROES
ECTS: 3
Opmerking:
Deze cursus wordt niet gevolgd door leerlingen Gp B, zij volgen de cursus EP021 - Piston Engines
Deze cursus wordt niet gevolgd door leerlingen Gp C, zij volgen de cursus SC021 - Geodesy and navigation
Contacturen:
Les: 9 Hr; praktisch werk: 24 Hr
Evaluatie:
Dagelijks werk: aantal schriftelijke evaluaties: 1
Dagelijks werk: aantal mondelinge evaluaties: 0
Dagelijks werk: gewicht van de evaluaties: evenredige verdeling
Gewichtscoëfficiënt dagelijks werk: 10.0
Gewichtscoëfficiënt examen: 20.0
Examenvorm: schriftelijk
Inhoud (CL826 - Militaire didactiek)
- Inleiding
- Het HILL-model
- Urgentie, hiaat, probleem
- Activiteit en kennisdelen
- Hybride leren
- Agency van de lerende
- Samenwerking en coachin
- Flexibiliteit
- Evaluatie als leermoment
- Lesdossier
- Leren uit ervaring
Eindcompetenties (CL826 - Militaire didactiek)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: academisch gebruik van de eerste taal
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden: schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Kritisch denken en wetenschappelijk handelen: formuleren van een oordeel op basis van kritisch denken en op feiten gebaseerde aanpak
- Werken met mensen als individu of in een groep: aanpassen aan individueel menselijk gedrag en groepsdynamiek
- Werken met mensen als individu of in een groep: omgaan met de verschillende aspecten van leiderschap
- Autonoom handelen: ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Leerdoelstellingen (CL826 - Militaire didactiek)
Op het einde van deze cursus, zullen de studenten in staat zijn om:
- In groep:
- De theorie achter het HILL-model te synthetiseren in een mondelinge presentatie op basis van een autonome exploratie van de theorie
- Vertrekkende van een zelfgekozen lesthema, een schriftelijke didactische beoordeling te maken (gebaseerd op het HILL-model)
- Een schriftelijke lesplan uit te werken, op basis van deze beoordeling; d. Deze les te geven zoals gepland
- De aangepaste woordenschat te gebruiken om de handelingen en processen te beschrijven gerelateerd aan het onderwijs/onderricht om:
- Een constructieve feedback te geven aan een groep instructeurs, over de les die ze hebben gegeven
- Verslag uit te brengen over zijn/haar eigen bijdrage en die van de andere groepsleden in het groepswerk
- Een zelf-evaluatie uit te voeren over zijn/haar eigen vaardigheden als instructeur en als leidinggevende
Vereiste voorkennis (CL826 - Militaire didactiek)
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van de leerstof die wordt onderwezen in de volgende cursussen:
- Ba 1 SSMW (Sem 2) BS625 Militaire psychologie
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL618 Academische presentatievaardigheden
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL629 Schriftelijke presentatievaardigheden
- Ba 2 SSMW (Sem 1) CL717 Communicatiepsychologie
De cursus CL826 wordt bij geen enkele andere cursus vermeld als vereiste voorkennis
Cursusmateriaal (CL826 - Militaire didactiek)
- Handboek (ter beschikking gesteld)
In het kader van deze cursus zullen de studenten een les voorbereiden en geven. De gepaste didactische materialen zullen ze zelf moeten vinden.
Referenties (CL826 - Militaire didactiek)
Dochy, F., & Segers, M. (2018). Creating impact through future learning: The high impact learning that lasts (HILL) model. Routledge
Werkvormen (CL826 - Militaire didactiek)
- Doceren
- Demonstreren
- Onderwijsleergesprek
- Klasgesprek
- Gesloten opdracht
- Open opdracht
In het kader van deze cursus, worden methode gehanteerd van "problem-based Learning". Hierbij worden extra benaderingen gehanteerd zoals de "flipped classroom".
EP021: Piston engines
Course holder:
Major Dr. Ir Kristof HARRI (3 ECTS)
Other Acad. Pers:
Captain-Commandant Pilot Ir Jan VERCAUTEREN
ECTS: 3
Remark:
This ATPL course AKA DA020-1 is for cadets Gp B in place of CL826
Contact hours:
Class: 20 Hr; practice: 10 Hr
Evaluation:
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 0
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 10.0
Weight factor for the exam: 20.0
Exam type: written
Content (EP021 - Piston engines)
- 021 10 00 00 PISTON ENGINES
Remark: This topic includes diesel engines and gasoline/petrol engines
- 021 10 01 00 General
- 021 10 01 01 Types of internal combustion engines: basic principles, definitions
- 021 10 01 02 Engine: design, operation, components and materials
- 021 10 02 00 Fuel
- 021 10 02 01 Types, grades, characteristics, limitations
- 021 10 03 00 Engine fuel pumps
- 021 10 04 00 Carburettor/injection system
- 021 10 04 01 Carburettor: design, operation, degraded modes of operation, indications and warnings
- 021 10 04 02 Injection: design, operation, degraded modes of operation, indications and warnings
- 021 10 04 03 Icing
- 021 10 05 00 Cooling systems
- 021 10 05 01 Design, operation, indications and warnings
- 021 10 06 00 Lubrication systems
- 021 10 06 01 Lubricants: characteristics, limitations
- 021 10 06 02 Design, operation, indications and warnings
- 021 10 07 00 Ignition circuits
- 021 10 07 01 Design, operation
- 021 10 08 00 Mixture
- 021 10 08 01 Definition, characteristic mixtures, control instruments, associated control levers, indications
- 021 10 09 00 Aeroplane: propellers
- 021 10 09 01 Definitions, general
- 021 10 09 02 Constant-speed propeller: design, operation, system components
- 021 10 09 03 Reduction gearing: design
- 021 10 09 04 Propeller handling: associated control levers, degraded modes of operation, indications and warnings
- 021 10 10 00 Performance and engine handling
- 021 10 10 01 Performance
- 021 10 10 02 Engine handling
Learning outcomes (EP021 - Piston engines)
- Academic knowledge and basic understanding in the Social and Military Sciences
- Applying relevant and valid information to devise arguments, solve problems, formulate recommendations and/or make decisions in the field of Social and Military Sciences
- Thinking critically and acting scientifically : gathering information with a critical and evidence-based approach
Goals (EP021 - Piston engines)
After following this course the student should be able to:
- Understand the manipulations he has to do during flight (general aviation)
- Explain the working principle of a four-stroke gasoline engine
- Identify the different parts of a gasoline engine
- Interpret the vocabulary on piston engines
- Understand the thermodynamics and the combustion in piston engines
- Compare the influence of the fuel characteristics on the functioning of piston engines
!!! After following this course the student should satisfy to the requirements of the European Aviation Safety Agency (EASA) Part-FCL (Flight Crew Licensing) Airline Transport Pilots License (ATPL) “learning objectives” for the part ´Piston Engines´ ((021 10 00 00) - Annex II to ED Decision 2016/008/R B. SUBJECT 021)!!!
Prerequisites (EP021 - Piston engines)
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) SC611 Fundamentals of mathematics
- Ba 1 SSMW (Sem 2) SC621 Applied mathematics
- Ba 1 SSMW (Sem 2) SC623 Theoretical mechanics
The course EP021 is not mentioned as a prerequisite for other courses
Course material (EP021 - Piston engines)
- Manual (made available)
- Slides (electronic or printed)
- Course notes (electronic or printed)
Lecture notes with code EP021: Piston Engines, by K. HARRI
CAE Oxford Aviation Academy - ATPL Book 4: Powerplant (Piston Engines part)
Additional presentations
References (EP021 - Piston engines)
Didactic means (EP021 - Piston engines)
- Teach
- Closed task
Ex cathedra
Closed task (directed exercises)
SC021: Geodesy and navigation
Course holder:
Professor Dr. Ir Alain MULS (3 ECTS)
Other Acad. Pers:
Captain-Commandant Ir Peter FARDEAU
ECTS: 3
Remark:
This course is for cadets Gp C in place of CL826
Contact hours:
Class: 17 Hr; practice: 17 Hr
Evaluation:
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 0
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 10.0
Weight factor for the exam: 20.0
Exam type: written and oral
Content (SC021 - Geodesy and navigation)
- Introduction to Geodesy
- Definition of Geodesy
- Geodetic problems treated
- Metrology, the science of measuring
- Spherical trigonometry
- Generalities about reference systems
- Units of angle and arc
- Astronomical reference systems
- Spherical trigonometry
- The celestial sphere
- Spherical direction indicators
- Celestial navigation
- Measuring distance on the celestial sphere
- Geodetic models and reference systems of the Earth
- Introduction
- Earth’s gravitation
- The geodetic reference surfaces
- 3D reference systems
- International standards
- Cartography
- Classification of cartographic maps
- Map distortions
- NATO standards
- Overview of GNSS systems
- Architecture of GNSS systems
- The legacy GPS system
- The European Galileo system
- GNSS error sources
- The NMEA protocol
- The tidal force
- The tractive tidal force
- Combined effects of the moon and the sun
- The type of tides
- The GeographicLib library
Learning outcomes (SC021 - Geodesy and navigation)
- Academic knowledge and basic understanding in the Social and Military Sciences
- Applying relevant and valid information to devise arguments, solve problems, formulate recommendations and/or make decisions in the field of Social and Military Sciences
- Applying language and communication skills efficiently : niveau 3 (« Professional ») pour écouter et lire et niveau 2 (« Functional ») pour parler et écrire en Anglais (STANAG 6001)
Goals (SC021 - Geodesy and navigation)
At the end of the course, the student is able to:
- To clarify the geodetic models of the Earth
- Perform 2D navigation on the globe
- To understand the importance of navigation and positionin
- Understand cartographic projections and their inherent distortions
- To provide an overview of the relationship between the international time scales
- Calculate a position, time or azimuth based on astronomical measurements
- The concepts and principles on which various (radio) navigation systems are based
- The basic understanding of how a GNSS (GPS & Galileo) system is composed and arrives at aa PNT (Position, Navigation & Time) solution
- Explain the differential GNSS techniques
- Explain the cause of the tides and distinguish the type of tides
Prerequisites (SC021 - Geodesy and navigation)
Basic knowledge of mathematics (trigonometric functions)
Basic coordinate systems
Basic principles of Newtonian mechanics
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) CL617 English
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL628 English
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL729 English
- Ba 3 SSMW (Sem 1) CL818 English
- Ba 1 SSMW (Sem 1) SC611 Fundamentals of mathematics
- Ba 1 SSMW (Sem 1) SC612 Basic informatics and computer technology
- Ba 1 SSMW (Sem 2) SC621 Applied mathematics
- Ba 1 SSMW (Sem 2) SC623 Theoretical mechanics
The course SC021 is not mentioned as a prerequisite for other courses
Course material (SC021 - Geodesy and navigation)
- Manual (made available)
- Slides (electronic or printed)
- Course notes (electronic or printed)
- Articles
Course notes __Geodesy and Navigation for Military Purposes SC021__, by Alain Muls
Copy of __An Introduction to GNSS GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo and other Global Navigation Satellite Systems__, second edition, by NovAtel Inc.
Additional NATO documentation about UTM / MGRS coordinate systems
References (SC021 - Geodesy and navigation)
An Introduction to GNSS GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo and other Global Navigation Satellite Systems__, second edition, by NovAtel Inc
Didactic means (SC021 - Geodesy and navigation)
- Teach
- Closed task
Lectures on the theoretical aspects
Guided practical work
CL818: English
Course holder:
Captain-Commandant Lic. Koen HEYLEN (3 ECTS)
Assistants:
Mrs. MA Alexandra ARDELEAN
Miss Lic. Silke GOMMERS
Captain Lic. Michaël HALENG
ECTS: 3
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation :
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 1
Daily work: weight of the different evaluations: W1: 20%, O1: 80%
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL818 - English)
Herhaling van essentiële elementen van de grammatica; samengestelde bijvoeglijke naamwoorden, connectoren, modaliteit, gerundium en infinitief en verdere herhaling van alle tijden.
Inleiding tot de woordenschat met betrekking tot een aantal dagelijkse onderwerpen: economie, cultuur, wetenschap, technologie, sociale media, internationale betrekkingen en organisaties, actualiteit, (geo)politiek, ethiek, wetgeving en het leger.
Biedt lees- en luistermateriaal van niveau 3 over de behandelde onderwerpen.
Biedt mondeling en schriftelijk materiaal van niveau 2 over de behandelde onderwerpen.
Learning outcomes (CL818 - English)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden : niveau 3 (“Professional”) in luisteren en lezen en niveau 2 (“Functional”) in spreken en schrijven in Engels (STANAG 6001)
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden : schriftelijk communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Efficiënt toepassen van taal- en communicatievaardigheden : mondeling communiceren van zijn/haar conclusies, kennis en redenering die hieraan ten grondslag ligt
- Autonoom handelen : vormgeven en reguleren van zijn/haar eigen leerproces in functie van zijn/haar resultaten
- Autonoom handelen : ontwikkelen van een houding van zelfregulerend leren, ter voorbereiding op het Mastercurriculum
Goals (CL818 - English)
Aan het einde van de cursus moeten de studenten niveau 2+ in luister- en leesvaardigheid en niveau 2 in schriftelijke en mondelinge uitdrukking hebben bereikt.
Van hen wordt verwacht dat ze in staat zijn om:
- Mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te vertellen over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten in volledige maar eenvoudige paragrafen; feiten te vermelden; te vergelijken en te contrasteren; eenvoudige instructies en aanwijzingen te geven; voorspelbare vragen te stellen en beantwoorden
- Concrete onderwerpen te behandelen zoals persoonlijke achtergrond, familie, interesses, werk, reizen en actualiteit
- Zinnen te combineren en te verbinden in paragrafen
- Begrijpelijk te zijn voor een moedertaalspreker, ook al kunnen er fouten in de uitspraak, woordenschat en grammatica voorkomen
- Schriftelijke en mondelinge taal te begrijpen die functies omvat zoals het formuleren van hypothesen, het ondersteunen van een mening, het verklaren en verdedigen van een beleid, argumenteren en bezwaar maken. Abstracte concepten te begrijpen in discussies over complexe onderwerpen (waaronder economie, cultuur, wetenschap, technologie) en in zijn/haar vakgebied
- Eenvoudige en routinematige persoonlijke en professionele correspondentie en gerelateerde documenten, zoals memo´s, briefpapier, rapporten en privébrieven, te schrijven over onderwerpen die verband houden met het dagelijks leven, feiten te vermelden, instructies te geven, mensen, plaatsen en dingen te beschrijven; te vertellen over huidige, vroegere en toekomstige activiteiten in volledige maar eenvoudige paragrafen, zinnen logisch te combineren en verbinden; alinea’s te contrasteren in rapporten en correspondentie
Prerequisites (CL818 - English)
The student should have SLP level 2 2 2 2 as described in STANAG 6001
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) CL617 English
- Ba 1 SSMW (Sem 2) CL628 English
- Ba 2 SSMW (Sem 2) CL729 English
The course CL818 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL825 English
- Ba 3 SSMW (Sem 1) SC021 Geodesy and navigation
Course material (CL818 - English)
- Manual (made available)
- Articles
"Advanced English I" (2020)
"An English Grammar" (2016)
"Booklet D" (2020)
References (CL818 - English)
Didactic means (CL818 - English)
- Teach
- Demonstrate
- Educational conversation
- Class conversation
- Closed task
- Open task
CL819: German
Course holder:
Mr. Lic. Johan DE SMET
ECTS: 3
Remark:
Elective course for the cadets with English level SLP 3232
Contact hours:
Practice: 45 Hr
Evaluation :
Daily work: number of written evaluations: 1
Daily work: number of oral evaluations: 2
Daily work: weight of the different evaluations: uniform repartition
Weight factor for the daily work: 30.0
Weight factor for the exam: 0.0 (for this course, there is no exam)
Content (CL819 - German)
- Basisgrammatica
- Woordenschat gericht op (voornamelijk) mondelinge communicatie in modern Duits
- Lees-, luister- en spreekoefeningen
- Kennismaking met Duitse samenleving en cultuur
- Actualiteit
Learning outcomes (CL819 - German)
- Academische kennis en basiskennis in de Sociale en Militaire Wetenschappen
- Toepassen van relevante en geldige informatie om argumenten te bedenken, problemen op te lossen, aanbevelingen te formuleren in het domein van Sociale en Militaire Wetenschappen
Goals (CL819 - German)
De niveaus A1 tot C2 verwijzen naar het Gemeenschappelijke Europese referentiekader voor talen.
- Beginners (A1/A2) kunnen:
- Korte en eenvoudige teksten begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Korte en eenvoudige vragen en boodschappen begrijpen die betrekking hebben op concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven, op voorwaarde dat de gesprekspartner langzaam en duidelijk spreekt en zijn taalgebruik aanpast
- Zich verstaanbaar maken en eenvoudige conversaties voeren over concrete situaties uit het dagelijks en persoonlijk leven
- Gevorderden (B1/B2) kunnen:
- De hoofdzaken begrijpen uit teksten over vertrouwde of actuele onderwerpen
- Vragen en boodschappen in de standaardtaal begrijpen die betrekking hebben op vertrouwde of actuele zaken
- Zich uitdrukken over vertrouwde onderwerpen en persoonlijke interesses; vertellen over ervaringen en gebeurtenissen
- Ver gevorderden (C1/C2) kunnen:
- Bijna alles begrijpen wat ze lezen en horen in de standaardtaal
- Informatie uit schriftelijke en mondelinge bronnen samenvatten en parafraseren; argumenten gebruiken
- Zich spontaan, vlot, duidelijk en genuanceerd uitdrukken over complexere thema´s
Prerequisites (CL819 - German)
Normaal hebben studenten die deze cursus volgen, de cursus CL619 gevolgd. Toch is dat geen verplichting. Voorkennis is dus niet vereist. Al wie geslaagd is voor de SLP-test Engels (niveau 3232) mag de lessen Duits volgen. Binnen een groep zijn verschillende niveaus mogelijk. In de mate van het mogelijke houdt de docent rekening met verschillende niveaus van voorkennis.
This course uses topics that are treated in the following courses:
- Ba 1 SSMW (Sem 1) CL619 German
The course CL819 is identified as a prerequisite for the following courses:
- Ba 3 SSMW (Sem 2) CL830 German
Course material (CL819 - German)
- Syllabus: grammatica, teksten, oefeningen
- Audiovisueel materiaal
- Websites
References (CL819 - German)
Didactic means (CL819 - German)
- Teach
- Demonstrate
- Class conversation
- Closed task
Lessen in kleine groepen
Woordenschat en grammatica
Teksten (geschreven, gesproken), websites, film(fragmenten),...
Lees-, luister-, spreekoefeningen